'Heritage Village'

15 September 2007.
Kunjungan ke-3 Herny ke Sabah,kali ni ke Muzium Negeri Sabah. Rupanye bukan setakat muzium, ada pulak tempat yang di gelar 'Heritage Village' kat sini banyak rumah-rumah warisan penduduk pribumi Sabah..Kami pun naik lah satu persatu..Letih gak lah sebab dah puasa..Tapi seronok gak tengok bentuk rumah yang berbagai..

Bulan Al-Quran : Beberapa Sunnah Rasulullah dalam Bacaan Al-Quran.

Ramadan merupakan bulan diturunkan al-Quran. Dalam bulan ini umat islam yang hidup ruh Islam dalam diri mereka berlumba-lumba mengkhatamkan al-Quran sambil mengharapkan pahala dan ganjaran yang tak terhingga seperti yang telah dijanjikan oleh Allah iaitu Zat yang menurunkan Kitab Suci tersebut. Dalam usaha kita bersama membaca al-Quran ada baiknya kita mengimbas sepintas lalu sunnah Rasulullah dalam bacaan Al-Quran. Beberapa sunnah Rasulullah dalam membaca al-Quran :

Pertama : Memastikan badan dan pakaian adalah bersih.

Kedua : Memastikan tempat dan persekitaran juga bersih.

Ketiga : Bersiwak atau memberus gigi sebelum membaca al-Quran.

Keempat : Berwudhu'

Kelima : Menghadap kiblat.

Keenam : Meletakkan Al-Quran di tempat yang tinggi.

Ketujuh : Tidak tergesa-gesa dan kelam kabut untuk mengkhatamkan bacaan.

Kelapan : Membaca dengan bertajwid.

Kesembilan : Membaca ta`awudz dan basmallah sebelum memulakan bacaan.

Kesepuluh : Bacalah dengan suara yang lunak merdu.

Sebahagian yang lain insyaaAllah akan saya sambung pada lain masa......masuk kelas dulu..

Ramadan Pantas Berlalu...

Sedar tak sedar hari ni dah hari ketujuh Ramadan. Seperti biasa hari-hari di bulan Ramadan berlalu dengan pantas meninggalkan kita. Ramadan merupakan nikmat, hadiah dan kurniaan daripda Allah untuk umat Muhammad. Gandaan pahala untuk setiap amal ibadah yang dilakukan di dalam bulan ini tidak di temui dalam bulan-bulan yang lain.

Menurut para ulama Allah menggandakan pahala sesuatu amalan dalam tiga keadaan iaitu :

Yang pertama apabila ia dilakukan di tempat yang mulia seperti Allah menggandakan pahala satu rakaat sembahyang di Masjidil Haram seumpama 100 ribu rakaat. Begitu juga satu rakaat sembahyang di Masjid Nabawi dan Masjid al-Aqsa yang masing-masing digandakan kepada 1000 rakaat dan 500 rakaat.

Sebab kedua Allah menggandakan pahala amal ibadat apabila ia dilakukan di dalam waktu-waktu yang mulia seperti Allah menggandakan pahala amal ibadat yang dilakukan di dalam bulan Ramadan.

Manakala sebab yang ketiga Allah menggandakan pahala amal ibadat adalah apabila ia dilakukan oleh seseorang yang kuat taqarrubnya dengan Allah s.w.t.

Oleh yang demikian marilah kita bersama merebut kurniaan pahala yang Allah janjikan di bulan yang mulia ini.Walaupun tau diri ni lemah..tapi tanamkan keazaman dan berusaha.

Kepada sesiapa yang rasa nak marah, nak meletup tu...ingatlah juga bulan ini juga bulan kesabaran....12.40 p.m.

-masih kat sekolah...lama tak update...jadi penuhkan masa free yang seciput ni untuk menaip skit-....k wassalam.

IHSAN

Tahniah buat kak eda dan husaimi kerana telah menambah ahli keluarga "WAN NURUL IHSAN BINTI WAN HUSAIMI" kerana segalanya bermula di Ihsan maka terukir nama buah cinta pertama "ihsan" :-) AL-IHSAN BOLEH!

AKHIRNYA : "INILAH SAYA, ANDA PULA SIAPA?"

Seorang wartawan bertanya Imam al-Syahid Hasan al-Banna tentang dirinya dan meminta beliau memperkenalkan dirinya kepada orang ramai. Beliau berkata :

"Saya adalah pengembara yang mencari kebenaran. Saya adalah manusia yang mencari erti sebenar kemanusiaan. Saya adalah seorang warganegara yang impikan sebuah negara yang dihormati, merdeka, tenteram dan hidup harmoni di bawah naungan Islam yang murni".

"Saya hanyalah ibarat seorang yang memahami rahsia hidupnya. Justeru dia berseru : Sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah tuhan sekalian Alam, tiada yang mempersekutuinya. Inilah yang diperintahkan kepada saya dan saya salah seorang yang menyerah diri".
"Inilah saya anda pula siapa."
Hassan al-Banna
hujan turun renyai-renyai, mata pun dah ngantuk...tapi teringat kata-kata indah imam Hassan al-Banna ni buat aku bersemangat untuk menaip walaupun dah jauh malam...semoga kita jelas siapakah kita...Semoga kita melahirkan generasi yang lebih baik dari kita...selamat malam buah belahan jiwaku..selamat malam buat semua ahli ali khalil dan ali adnan...

ISTERI SOLEHAH PASTI PELIHARA 10 SIFAT


Oleh Dr Hafidzah Mustakim

Ikutilah rencana berdasarkan tajuk di atas yang telah dipetik daripada akhbar harian untuk renungan bersama. DALAM satu program wanita, seorang ibu berumur lewat usia 40-an berbual mesra sambil bertanya kepada saya: Diam tak diam, saya dah nak dapat menantu lelaki. Along Hasanah akan berkahwin bulan depan, kita ni terlalu sibuk dengan kerjaya dan kehidupan, sehingga tidak perasan anak dah semakin besar dan akan berumah tangga.
Saya membalas : Kita perlu mengingat dan membekalkan nasihat yang pernah kita peroleh dulu daripada orang berpengalaman dan berilmu kepada mereka.
Dulu pernah mendengar, pada masa mula-mula hendak kahwin. Tetapi, apa salahnya kita dengar untuk kesekian kalinya. Ia menjadi kata-kata hikmat dan pengajaran yang lebih bermakna. Kita dan ramai kawan masa muda-muda masih ingat nasihat itu.

Perbualan saya dengan wanita itu mengingatkan kepada wasiat seorang ibu solehah pada zaman kegemilangan Islam.

Mari hayati pesanan isteri Auf bin Muhlim Ashaibani kepada puterinya ketika hendak bernikah dengan al Haris bin Amr, raja negeri Kandah. Sewaktu utusan diraja hendak membawa pengantin untuk disampaikan kepada raja, ibunya berwasiat kepada anak perempuannya:

Wahai anakku! Kalaulah wasiat ini untuk kesempurnaan adabmu, aku percaya kau telah mewarisi segala-galanya, tetapi ia sebagai peringatan untuk yang lalai dan pedoman kepada yang berakal.

Andai kata wanita tidak memerlukan suami kerana berasa cukup dengan kedua ibu bapanya, tentu ibumu adalah orang yang paling berasa cukup tanpa suami. Tetapi wanita diciptakan untuk lelaki dan lelaki diciptakan untuk mereka.

Wahai puteriku, Sesungguhnya engkau akan meninggalkan rumah tempat kamu dilahirkan dan kehidupan yang telah membesarkanmu untuk berpindah kepada seorang lelaki yang belum kamu kenal dan teman hidup yang baru. Kerana itu, jadilah ‘budak’ wanita baginya, tentu dia juga akan menjadi ‘budak’ bagimu serta menjadi pendampingmu yang setia.

Peliharalah sepuluh sifat ini terhadapnya, tentu ia akan menjadi perbendaharaan yang baik untukmu.

Pertama dan kedua, berkhidmat dengan rasa puas serta taat dengan baik kepadanya.
Ketiga dan keempat, memerhatikan tempat pandangan matanya dan bau yang diciumnya. Jangan sampai matanya memandang yang buruk daripadamu dan jangan sampai dia mencium kecuali yang harum daripadamu.
Kelima dan keenam, memerhatikan waktu tidur dan waktu makannya, kerana lapar yang berlarutan dan tidur yang terganggu dapat menimbulkan rasa marah.

Ketujuh dan kelapan, menjaga hartanya dan memelihara kehormatan serta keluarganya. Perkara pokok dalam masalah harta adalah membuat anggaran dan perkara pokok dalam keluarga adalah pengurusan yang baik.

Kesembilan dan kesepuluh, jangan membangkang perintahnya dan jangan membuka rahsianya. Apabila kamu tidak mentaati perintahnya, bererti kamu melukai hatinya. Apabila kamu membuka rahsianya kamu tidak akan aman daripada pengkhianatannya.

Kemudian janganlah kamu bergembira di hadapannya ketika dia bersedih atau bersedih di hadapannya ketika dia bergembira. Jadilah kamu orang yang sangat menghormatinya, tentu dia akan sangat memuliakanmu.

Jadilah kamu orang yang selalu sepakat dengannya, tentu dia akan sangat belas kasihan dan sayang kepadamu.

Ketahuilah, sesungguhnya kamu tidak akan dapat apa yang kamu inginkan sehingga kamu mendahulukan keredaannya daripada keredaanmu, dan mendahulukan kesenangannya daripada kesenanganmu, baik dalam hal yang kamu sukai atau yang kamu benci dan Allah akan memberkatimu.

Catatan Penulis : Tulisan ini dipetik dan diedit daripada zahraannur.wordpress.com

Istimewa buat yang teristimewa...Herny Farhanna.



Gambar di Pantai Pelindung, Beserah. Tempat yang sangat istimewa bagi saya sejak sekolah rendah. Bahkan tempat ini istimewa bagi family kami keseluruhannya. 1984 abah mula bertugas di Kuantan seingat saya dan kami tinggal tidak jauh dari kawasan pantai ini pada ketika itu. Pemandangan yang sangat indah seharusnya mengingatkan kita kepada kehebatan penciptaNya. Lantaran istimewanya tempat ni dihati saya, kerap kali apabila berkunjung ke sini saya mengatakan di dalam hati "Pemandangan yang indah ini akan menjadi lebih indah andai ia dapat dikongsi dengan orang yang istimewa".

SEMBILAN PERKARA YANG MENJADI PUNCA KESALAHAN

Nabi Muhammad S.A.W bersabda "Allah telah memberi wahyu kepada Musa bin Imran di dalam Taurat sepertimana berikut :

"Sesungguhnya punca segala kesalahan ada tiga iaitu sombong, hasad dan tamak. Daripada tiga itu muncullah enam yang lain sehingga kesemuanya menjadi sembilan iaitu kenyang, tidur, berseronok-seronok, mecintai harta, mencintai pujian dan mencintai jawatan."

Catatan Penulis : Enam perkara yang terakhir menjadi negatif menurut saya apabila berada pada tahap yang berlebih-lebihan....

"nak tido dah......"

HATI YANG LEMBUT DAN FIKIRAN YANG JERNIH

"Barangsiapa meninggalkan dosa-dosa, nescaya lembutlah hatinya, dan barangsiapa meninggalkan perkara yang haram dan makan makanan yang halal, maka jernihlah fikirannya."
Hati yang lembut adalah hati yang tulus menerima nasihat agama dan mematuhinya serta melaksanakannya dengan khusyuk. Fikiran yang jernih ialah fikiran yang mampu berfikir dengan cemerlang tentang ciptaan-ciptaan Allah dan seterusnya meyakini bahawa Allah lah tuhan yang Maha Berkuasa yang menghidupkan semula manusia kelak setelah kematiannya.
Keyakinan tersebut dapat diperolehi dengan merenungkan melalui fikiran dan akal, bahawa sesungguhnya Allah menciptakan manusia bermula daripada setitis air mani yang menyatu di dalam rahim, berubah menjadi segumpal darah, kemudian menjadi daging, otot, saraf sehingga terbentuknya seluruh anggota badan manusia. Selain itu Allah juga memudahkan janin keluar daripada rahim, serta mengajarkan para ibu untuk menyusui bayi-bayi mereka. Bayi yang baru lahir belum memiliki gigi, atas kuasa Allah S.W.T ditumbuhkan gigi dan ditanggalkan kembali ketika berumur tujuh tahun. Kemudian Allah menggantikannya sekali lagi dengan menumbuhkan gigi yang baru pula.
Allah S.W.T menjadikan keadaan manusia berubah daripada kecil menjadi dewasa, kemudian tua dan daripada sihat menjadi sakit. Dia menjadikan pula semua makhlukNya tidur dan bangun setiap hari. Malam dan siang silih berganti melalui perubahan peredaran matahari dan bulan. Kesemuanya datang dan pergi silih berganti. Berdasarkan itu semua, maka jelaslah bahawa Yang Maha Kuasa atas segala sesuatu adalah Allah yang mampu menghidupkan semua yang telah mati. Oleh yang demikian wajib bagi hamba Allah memperbanyakkan tafakkur untuk menambah kuat keyakinannya tentang adanya kebangkitan setelah mati. Selain itu wajib pula mengakui adanya perhitungan terhadap seluruh perbuatannya selama hidup di dunia. Natijah akhirnya nescaya akan timbul semangat dan kesungguhan untuk menjunjung tinggi perintah Allah dan menjauhi larangannya.
"meredah malam yang sepi di kejauhan pendalaman Sabah..." Herny di Kuantan dah lama tido..semoga bermimpi indah...Tulisan tersebut saya petik daripada kitab Nasoihul `ibad karangan Imam Nawawi..

6 PERSEDIAAN MENYAMBUT RAMADHAN

Jendela Hikmah:Oleh Prof Madya Maznah Daud
RAMADAN yang kita tangisi pemergiannya hampir setahun lalu kini bertandang lagi. Kita yang beriman dan yakin pada janji Allah menanti kehadiran bulan penuh berkat ini dengan pelbagai perasaan.Seronok dan bimbang. Seronok kerana diberi peluang berjumpa dan beramal dengan bulan yang penuh berkat. Bimbang kerana kurang yakin ibadat maksimum akan dapat dilaksanakan. Risau, takut amal tidak membuahkan takwa yang diharapkan.Sesungguhnya kelebihan dan keistimewaan Ramadan bukan lagi satu rahsia. Allah sudah memilih daripada bulan ini satu detik paling bersejarah dalam kehidupan umat sejagat, iaitu detik turunnya kitab suci paling agung. Kitab yang diturunkan khusus untuk memimpin tangan manusia ke jalan yang benar.Ramadan juga mencatat sejarah gemilang kemenangan golongan yang membawa panji kebenaran ke atas golongan mustakbirin yang mempunyai kekuatan material tiga kali ganda dalam Ghazwah Badar al-Kubra.Ketibaan bulan mulia penuh sejarah ini sewajarnya disambut dan diraikan dengan acara gilang-gemilang. Oleh itu, ketibaannya perlu disambut dengan beberapa persediaan yang cukup selain mengikhlaskan pengabdian kepada Pencipta Yang Maha Esa. Ketibaan sekali lagi Ramadan, untuk kita memperbetulkan diri, meningkatkan iman dan mempersiapkan kekuatan serta bekalan. Seperti doa diajarkan Rasulullah SAW kepada kita. Apabila Rasulullah SAW melihat anak bulan Rejab, Baginda membaca bermaksud:
“Ya Allah, rahmatilah kami dengan Rejab dan Syaaban, dan sampaikan kepada kami Ramadan.” (Hadis riwayat at-Tabrani dan Ahmad)
Betapa besar kurniaan Allah kepada kita pada Ramadan, di mana Rasulullah SAW sudah mengajarkan kita berdoa supaya kita dihidupkan hingga sampai Ramadan, supaya bulan itu dimanfaatkan untuk kita menjadi seorang hamba yang patuh kepada-Nya.Bagi pejuang spiritual, peluang mengecapi Ramadan sememangnya ditunggu-tunggu. Apabila tamat Ramadan tahun lepas, kita iringi pemergiannya dengan tangisan penuh ketakwaan dan air mata keinsafan.Bulan itu bukan sekadar nikmat, tetapi penuh ujian serta peluang melipat gandakan amal dakwah mendekatkan kita pada jalan Allah. Persediaan dan perancangan perlu dilakukan untuk memaksimumkan segala peluang pada Ramadan ini.Kita maklum, sebarang amal kebajikan yang dilakukan akan diberi balasan berganda. Martabat pahalanya lebih tinggi jika ia dilakukan pada Ramadan. Sunat diberikan pahala wajib, yang wajib digandakan dengan gandaan berdasar keredaan kurniaan Allah.Ketika Ramadan menjelang, Rasulullah SAW bersabda bermaksud:
“Wahai manusia, menjelang tiba bulan agung lagi berkat. Bulan yang di dalamnya ada satu malam lebih baik daripada 1,000 bulan. Sesiapa mendekatkan dirinya dengan mengerjakan amalan fardu, seolah-olah dia sudah mendapat 70 pahala fardu pada bulan lain. Sesiapa mendekatkan dirinya dengan amalan sunat, seolah-olah dia mendapat pahala amalan fardu pada bulan yang lain. Ia adalah bulan sabar iaitu bulan yang awalnya rahmat, tengahnya keampunan dan akhirnya selamat dari neraka.” (Hadis riwayat Ibn Khuzaimah)
Antara persiapan yang perlu dilakukan menjelang Ramadan ialah :
-Persediaan diri untuk berpuasa. Seminggu sebelum berpuasa kita dikehendaki mengurangkan kadar makanan kita dan lebihkan makan buah-buahan serta sayur-sayuran. Pastikan pembuangan air besar lawas.
-Memahirkan diri dengan segala rukun, sunat, harus, makruh yang berkaitan dengan puasa pada Ramadan, sunat tarawih dan lain-lain lagi.
-Membiasakan diri bangun pada sepertiga malam untuk bertahajud, mendekatkan diri pada Allah. Sebagai persediaan membiasakan tarawih dan tahajud pada Ramadan. Ramadan adalah bulan rukuk dan sujud.
-Memperuntukkan beberapa jumlah wang untuk dijadikan sedekah jariah dan zakat fitrah. Bagi mereka yang sudah akil baligh, maka belajarlah membayar zakat fitrah sendiri.Rancang strategi tersusun untuk memperbanyakkan hafalan, bacaan, tadabbur, tadarrus al-Quran.
-Melatih dan membentuk diri bersifat mahmudah, sifat terpuji seperti sabar, membanyakkan senyuman kepada sahabat dan kerabat.
-Merendam sifat mazmumah, sifat keji seperti memfitnah, mengumpat dan mengata orang. Kurang bercakap lagha (merapu), tidak berbahasa lucah, kotor dan keji.Oleh itu, dengan persediaan ini kita sematkan azam masing-masing untuk mencantikkan dan sempurnakan amalan fardu yang wajib dan membanyakkan amalan sunat pada Ramadan.- Penulis ialah penasihat syariah Wanita JIM dan boleh dihubungi di emel, wanitajim0@yahoo.com

19 OGOS 2007


Berdua menikmati keindahan terbenamnya mentari bersama desiran ombak di Jesselton Point...

7 JULAI 2007


Di LCCT Kota Kinabalu, Sabah.

3 JUN 2007


Pada majlis menyambut menantu. Panas sangat sebab tu kena pakai payung :-)

PERTANYAAN PADA DIRI

Berada di penjara janji
Memerhatikan burung bebas di luar jeriji
Terasa ingin sekali
Mengopak jendela setia
Dan berlari di padang luas

Aku tak bisa lena di sini
Sambil merangkul sumpah
Yang kadang-kadang jadi api
Membakar diri

Pun selamanya
Padang jadi luas
Burung jadi bebas
Atau nanti
Aku tersesat pada rimbun
Rumput atau lalang??

Mukhtar Mustafa
1981

KNOWLEDGE IN ISLAM & CRISIS IN MUSLIM EDUCATION

I have summarize this topic from the article entitle "Knowledge In Islam & The Crisis in Muslim Education" by Yassin Mohamed. (30th September 2004)

The Nature of Human Being.

- State of fitrah : innate inclination to believe in & submit God.
- Spirit : enabling us to play a role as Khalifah.
: to enjoy a greater affinity to God & other creation.
- We are physical, psychological & spiritual beings.
- Allah endowed us with 2 organs of spiritual perception -heart
-intellect
- We can understand the divine revelation & recognize the Creator.
- Islam : the way of life.
: the best suited to our nature & necessary for inner happiness.
: guide us by revelation of Quran.
: sensory, intellectual & spiritual - the highest level in the hierarchy of
- human cognition.
- Western : recognize our capacity for sensory & intellectual perception only.


The Purpose of Human Beings.

Knowledge of God : purpose & action with respect to ourselves & God.
- Purpose : submit to the divine will which accords with our essential nature.
- Islam is harmony with the nature of human being.
- However, forgetfulness which is the cause of disobedience of God & injustice to
ourselves & others.
- Allah equipped people with – faculty : distinguish right from wrong
- prophets & divine revelation : to warn us forgetfulness

Meant to be Khalifah.
- Amanah upon us & responsibility of divine will on earth.
- Fundamental – روح : higher self.
- نفس : lower self.
- If we permit نفس : against fitrah & committing injustice.
- If we control نفس : reaffirm the covenant with God & express action in obedience.
- When transform it into the highest level of spiritual development (نفس المطمئنة)
through obedience : do justice as a khalifah.
- Without worship : trust of freedom & intellectual will be abused.
: arrogated to Lord & ourselves.
- Worship : practice of servant to fulfill our task as Khalifah.

The Aim of Islamic Education.

- God provided human beings with spiritual & intellect to realize the full potential
of our fitrah.
- He also sent guidance of prophets & divine revelation to achieve through submission
to the will of God as expressed in Quran & Sunnah.
- As khalifah : have to honor with our duty to implement will of God on earth.
- Islam is harmony with our human nature that follow our nature as well as spiritual &
material.
- Aim : to actualize the fitrah in all dimension of social context.
- Islamic education concern with the development of whole person (body,mind,spirit).
- If people deviate from divine norm, our responsibility to bring out about the divine
will.
- Islamic education is rooted in definite a priori principles, which provide criteria for
evaluating society and individual.

Primary Classification of Knowledge in Islam.

1. Revealed Sciences (فرص عين).
- Compulsory on every Muslim.
- This knowledge will guide us to believe & worship God in order to fulfill our fitrah.
- Priority over the acquired sciences.
- Serves the needs of soul & prepares for salvation in hereafter.
- It constitutes: Quran, Sunnah, Shariah, Theology, Tasawwuf, Arabic Language.
- Hereafter is better than the life of world because it is everlasting.
- It is not rejects world itself but rejects the world without God unguided by
revelation & prophets.
- Islamic world view : no distinction between revelation & sciences.
- Every action needs an intention to please God.

2. Acquired Sciences (فرض كفاية).
- Compulsory on some members of the Muslim society.
- Helps people to fulfill pragmatic ends in this world.
- Includes social, natural & technological sciences.
- Why revealed priority? As a criteria to judge acquired sciences.
- Islam involves the perception of acquired sciences in the light of the revealed
sciences – no separation between religion & secular.
- Preparation for eternal bliss in the hereafter.
- Al-Attas includes Human sciences, natural sciences, applied sciences, technological
sciences refers to this acquired sciences.

REVEALED SCIENCES
- prerequisite knowledge : Islam, Iman &
Ihsan.
- acquired through revelation.
- permanent objective truths.

ACQUIRED SCIENCES
- reveal true relationship between people
& their Lord.
- sciences through observation &
research.
- acquired through speculation & rational.
- sensible date necessary for daily
practical use.
- need the guidance of revealed sciences
to lead to the good life.

- Revealed sciences compulsory on all & precedes the acquired sciences because it depends on revealed sciences for its Islamization.

Crisis in the Muslim Mind.

- Conflicting values from the predominance of western civilization & attenuation the
religion sensibility.
- Materialistic permeated through colonization, technology, mass media & secularism.
- Muslim imitate slavishly.
- Modern Muslim : alienated from Islamic tradition.
: conform to Western thought unreservedly.
: distort the teachings of Islam.
- Western secular perception rejects spiritual substance of people.
- So, Revealed Sciences discarded as futile & Acquired Sciences affirmed as valid
branch of knowledge to be pursued of the sake of satisfying worldly need.
- They negate God & devoid sacred values.
- Humanize : do not recognize the divine principle & rely that power of human reason
to guide them.
- Muslim student : exposed to modern disciplines & alienated from Islamic tradition.
- Traditionalist scholars : have no intellectual tools of Acquired Sciences- how to face
the challenge in the modern world.
- That's why Islamic Conception recognizes both revealed & rational sciences.
- Now, the gap between the 2 systems has widened, Traditional system failed to
prepare the young to cope with the modern changes in the society.
- Urgent need to reconcile these 2 systems.

Reform and Islamization of Education.

1. Muhammad 'Abdu.
- Conflict between formal education at school & informal education at home.
- Sought to bring about synthesis between the dual system.
- Introducing Islamic subject into the school curriculum & introducing modern
disciplines into Al-Azhar curriculum.
- Purpose of education : bring up minds & souls to achieve full happiness in this
world & after death by using these 2 elements – minds & soul.
- Mind must be educated through acquisition of correct concept.
- Education of soul means creation of qualities & good manners and training & keep
away from bad qualities.
- Islam could be reconciled with western thought.
- Islam to him was a religion fully consistent with the claims of human intellect &
discoveries of modern sciences.
- A pure Muslim is one who uses reason in the affairs of the world & religion.
- The ideal society is one, which submits to God's commandment & interprets them
rationally for the sake of welfare for society.
- The separation of the education can make confusion & enhance the problem of
adaptation to modern challenges.

Positive Features:
- Realization of dual system of education.
- Stressing the discipline of soul – moral & spiritual training.

Negative Features:
- Difficult to realize the conceptual difficulties that introduced in traditional & modern
education into Al-Azhar.
- Student concentrates more on acquisition knowledge rather than thinking creatively.
- He did not explain how the modern sciences relate to revelation.



2. Ismail Al-Faruqi
- He comments on the early reformers reform Islamic education.
- The problem of duality education is different approach at school and home.
- Reconstruct theory & methodology to harmonize it with Islamic principles & values.
- He concern with the influences of university education on the Muslim student whose
commitment to Islam but can't withstand the challenges of scientific truth.
- Have mastery on the Islamic & modern disciplines to create synthesis between
the Islamic & modern knowledge.:
- Seems to have excluded modern sciences from his Islamization program because
does not find it problematic to Islam.
- Islamization of knowledge is lacking in a detailed analysis of secularization.
- Lacking of Islamic epistemology that recognizes all levels of perception, sensory,
intellectual & spiritual that eternal values in Quran.
- His approach : seek to find the relevance of Islam in the modern disciplines rather
than look what is relevant in the modern disciplines for Islamic disciplines.
- Main problem – no textbooks
- no teachers
- Islamization process does not assume a change of curriculum but also the teachers.
- Muslim parents are encouraging their children pursue a western education up to
tertiary level for the purpose of employment.
- Traditional discipline just taught at madrasa as compared to acquired knowledge
that more sophisticated taught in high schools & institutions.
- This is imbalance situation.

Conclusion
.

- Islamization of knowledge mitigate the negative secular influences.
- Faruqi : the need of creative synthesis to overcome the duality problem of education.
- 'Abdu : reform the dual system of education.
- I disagree with the Faruqi approach of Islamization. It is not Islamic
legacy that needs to be made relevant to modern disciplines but modern disciplines
that needs to be made relevant to Islam.
- Alternative approach : contemporization of knowledge means we seek to make the
knowledge which is derived from the Islamic legacy relevant to one contemporary
needs & realities.